WITAMY W OPTYMISTYCZNEJ TĘCZOWEJ PIĄTCE ! ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z OFERTĄ NASZEGO PRZEDSZKOLA ! TO TUTAJ WSPIERAMY RODZICÓW W WYCHOWANIU OPTYMISTYCZNYCH, RADOSNYCH DZIECI !
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Kącik logopedyczny

Kącik logopedyczny

W kąciku logopedycznym będą pojawiać się ciekawe karty pracy, artykuły, bajki i wieszyki logopedyczne oraz wiele innych, zarówno dla dzieci potrzebujących paru ćwiczeń oraz tych, które chcą utrwalać prawidłową artykulację danych głosek a tym samym pięknie mówić.

 

Dbałość o prawidłową artykulację nie ogranicza się tylko do gabinetu logopedycznego, dlatego tak bardzo ważne są ćwiczenia wykonywane w domu. Ćwiczyć można wszędzie: w domu,  na spacerze i podczas każdej okazji: mycie, sprzątanie, układanie  zabawek. Ćwiczenia mogą być wspólną zabawą, nie muszą być  żmudne i nudne. Wystarczy sięgnąć do swej wyobraźni, wykorzystać własną kreatywność i postarać się,  aby nie tylko korygowały one  wymowę, ale rozwijały  również  słownictwo, wyobraźnię,  jasność wyrażania myśli i emocji.

Poniżej przedstawiam propozycje ćwiczeń logopedycznych, które można wykorzystać do zabawy z dzieckiem w domu.

  • zabawy z wykorzystaniem  słomki
  • przesuwanie lub przenoszenie drobnych, lekkich przedmiotów
  • wydmuchiwania baniek mydlanych
  • bulgotanie w kubku z wodą
  • rozdmuchiwanie plamy z  farby na kartce papieru
  • nadmuchiwanie balonika
  • dmuchanie na wiatraczek, papierowe statki pływające po wodzie lub zawieszone na nitkach lekkie przedmioty np. piłeczki, listki, kwiatki, słoneczka itd.
  • dmuchanie lub gra na flecie, piszczałce, trąbce
  • zabawy z wykorzystaniem piórek: zdmuchiwanie z ręki i łapanie, dmuchanie na piórko aby jak najdłużej było w powietrzu, mocne dmuchnięcie aby piórko poleciało jak najdalej
  • gwizdanie na gwizdku
  • liczenie na jednym wydechu
  • powtarzanie zdań na jednym wydechu
  • naśladowanie różnego rodzaju zachowań, które wykonujemy na co dzień, na przykład ziewanie i śmiech  (ha, ha, he,  he, hi, hi, ho, ho), śmieszne miny, szerokie otwieranie i zamykanie ust,  cmokanie, dmuchanie, nadymanie policzków, parskanie wargami , mlaskanie, naśladowanie żucia w różnych kierunkach
  • unoszenie języka w kierunku nosa, liczenie zębów, oblizywanie warg, chuchanie, chrząkanie, naśladowanie kaszlu, płukanie gardła
  • naśladowanie różnych zwierząt poprzez robienie dzióbka ptaszka, rybki, zmęczonego pieska, jadącego konia, itp.
  • lizanie lizaka czy zjadanie chrupek bez pomocy rąk
  • zabawy w odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty z zamkniętymi oczami, np. brzęk kluczy czy kapanie wody z kranu
  • wsłuchiwanie się w ciszę, naśladowanie usłyszanych dźwięków, np. szumu wiatru, poszukiwanie źródła dźwięku, np. ukrytego telefonu
  • wyklaskiwanie, wytupywanie nazw przedmiotów i przeliczanie sylab
  • zabawy słuchowe „Pokaż gdzie jest…”  rodzic – n  o   s , dziecko wskazuje -nos (wykorzystujemy wyrazy o prostej budowie fonetycznej: oko, ucho, broda, włosy, noga, kolano, dom, motyl, itp.)
  • wyodrębnianie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazach
  • wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się podaną głoską lub sylabą

 

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
Z WYKORZYSTANIEM BAJECZEK LOGOPEDYCZNYCH

Bajka logopedyczna ,,Wiosna”

 

 

 

 

 Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje głosy różnych ptaków).

 

 Pewnego dnia Języczek Podróżniczek wybrał się do lasu na spotkanie z wiosną. Jechał na koniu (dziecko kląska językiem), ciekawie się rozglądając (dziecko unosi język do nosa, sięga do ucha lewego i prawego, wysuwa daleko na brodę).

 

Na łące zobaczył bociany (dziecko wymawia kle,kle).

 

Zatrzymał konia na leśnej polanie (dziecko mówi: prrr).

 

Zsiadł z konia, rozejrzał się dookoła (dziecko oblizuje wargi ruchem okrężnym).

 

Świeciło słońce, wiał delikatny wietrzyk (dziecko wykonuje wdech nosem i powolny wydech ustami).

 

Było ciepło i przyjemnie (dziecko uśmiecha się rozchylając wargi). Języczek Podróżniczek zobaczył kwitnące kwiaty, nachylił się, powąchał i kichnął (dziecko mówi „aapsik”).

 

Nagle zauważył przeciskającego się przez zarośla małego jeżyka (dziecko przeciska język przez lekko rozchylone zęby).

 

 Zrobiło się późno. Języczek wskoczył na konia (dziecko mówi hop) i pogalopował do domu (dziecko kląska językiem).

 

W ZAŁĄCZNIKACH POLECAM DO POBRANIA KARTY PRACY W CELU UTRWALANIA ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH O TEMATYCE WIOSENNEJ

 Kamila Janicka 

Data dodania: 2020-10-09 11:20:08
Data edycji: 2024-03-20 12:53:59
Ilość wyświetleń: 1518
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej